Friday, January 1, 2010

Teleorman

Denumirea Teleorman ar putea să aibă sensul de pădure nebună (în limba turcă din Turcia: deli orman).
"Prin gândire putem descoperi noi lumina. Nu umilinţa, ci flacăra cugetării ne poate înălţa ..."(Marin Preda).

Marin Preda (1922-1980) - nascut in localitatea Siliştea-Gumeşti, Teleorman
"Când omul uită de Dumnezeu, uită şi Dumnezeu de el şi îl lasă singur în faţa păcatelor". (Marin Preda, Moromeţii)

"Cultura e o formă de viaţă prin care o colectivitate umană îşi exprimă forţa creatoare".
"Dacă dragoste nu e, nimic nu e". (Marin Preda, Cel mai iubit dintre pământeni)

- LINK (interviu 1970), LINK (despre el)

- LINK (O scrisoare inedita a lui Marin Preda)

- Morometii (film 1988, regizor Stere Gulea) LINK , LINK (Taierea Salcamului, www.youtube.com)




Liviu Vasilică (1950-2005) - nascut in localitatea Plosca, Teleorman
- Mãrine, la nunta ta (www.trilulilu.ro), Tudor Gheorghe - Mãrine la nunta ta, Hai, hai cu trãsioara,
- Fir-ai tu, sa fii, de murg, Liviu Vasilica de la Plosca, Dunare , Dunare,
- Canta cucule, Ethnos & Liviu Vasilica
Sursa: http://www.youtube.com

Comentariu: Despre bunicii mei
Roşiori de Vede si Videle sunt localitati in Teleorman.
- Bunicii mei din partea mamei (numele ei de fata este MOROMETE) sunt veniti in Dobrogea din Roşiori de Vede. Dupa Răscoala ţărănească din anul 1907 (a început în martie 1907 în Moldova şi s-a răspândit repede, ajungând până în Valahia) din Romania au venit in Dobrogea printre ultimii unde au primit 5 ha de pamant. Cauza rascoalei din 1907: "Cauza dezastrului în care a căzut ţara este numai - da, numai nenorocita politică, ce o fac partidele şi bărbaţii noştri de Stat de patruzeci de ani încoace !", 1907 din primăvară până'n toamnă de I. L. Caragiale. Au primit pamant in localitatea Viroaga din Dobrogea, unde s-a nascut mama mea Maria (n.1922).
- Bunicii mei din partea tatalui (numele de familie este VLADA) sunt veniti in Dobrogea din Videle, tot in aceleasi conditii, unde au primit pamant in localitatea Movila Verde. Aici s-a nascut tatal meu Constantin (n.1923,d.1989), unde s-a casatorit cu mama mea in anul 1946 (an greu de seceta si saracie!, Historia, Ionel Claudiu Dumitrescu, 2006) si unde ne-am nascut noi, copiii lor: Florica, Ion, Nicolae, Marin si Alexandru.

No comments: