Thursday, February 25, 2010

O viaţă dedicată matematicii: acad. prof. dr. Solomon Marcus

Acad. prof. dr. Solomon Marcus
[Profesionistii]

La 1 martie 2010, acad. prof. dr. Solomon Marcus împlineşte 85 de ani de viaţă. Cursurile de analiză matematică ale profesorului Solomon Marcus erau adevarate momente de spectacol matematic, ce realizau diverse analogii şi comparaţii între diverse gândiri şi teorii, între construcţii şi reconstrucţii, între demonstraţii şi argumentaţii, între metode şi calcule.

- O viaţă dedicată matematicii, TOPUB, http://topub.unibuc.ro/
- Acad. prof. dr. Solomon Marcus - O viaţă dedicată matematicii şi informaticii, http://www.descopera.ro
- Matematica si pluridisciplinaritate: acad. prof. dr. Solomon Marcus la 85 de ani - http://www.didactic.ro/
- Astăzi e ziua ta... Solomon Marcus!, http://www.jurnalul.ro/
- TVR (14 martie) - http://www.tvr.ro/
- IJCCC -http://www.journal.univagora.ro
- Solomon Marcus (protagonist): Educatia în spectacol. Spandugino Publ. House., Bucuresti, 2010.
- Solomon Marcus, Singurătatea matematicianului, Editura InterNet, Bucuresti, 2010,
http://editura.liternet.ro/carte/268/Solomon-Marcus/Singuratatea-matematicianului.html (format .pdf)

"Am fost întrebat cât am lucrat la «Singurătatea matematicianului» (n.r. senzaţionalul discurs de recepţie, rostit la Academia Română la 27 martie 2008) şi mi-am dat seama că am lucrat la el toată viaţa. Am condensat acolo toată experienţa vieţii mele, în relaţie cu matematica." - http://www.jurnalul.ro/, O minte sclipitoare. Solomom Marcus (28 martie 2010)

Astăzi le spun propriilor mei studenţi că în cadrul unui curs de analiză matematică profesorul Solomon Marcus ne-a explicat că "la facultate în primul rând se învaţă cum trebuie să înveţi matematică, cum trebuie să gândeşti şi ce trebuie să studiezi, în al doilea rând se învaţă cum să foloseşti revistele şi cărţile din biblioteca facultăţii, şi în al treilea rând se învaţă să ai viziune, să imaginezi şi să creezi". Atunci, pe moment nu am înţeles pe deplin expresia "se învaţă cum trebuie să înveţi". După mai mulţi ani am înţeles cu adevărat ce voia să ne explice profesorul Solomon Marcus.

Ce am înţeles până astăzi?
Despre Matematică. Dacă Matematica nu ar fi fost “nimic nu ar fi fost”: nici roata şi nici calculatorul, nici tiparul şi nici telefonul, nici Informatica şi nici Cibernetica. Dar, faţă de toate aceste entităţi materiale inventate de om, Matematica îl ajută pe om să gândească toată viaţa, să creeze şi să-şi imagineze, să iubească natura şi pe semenii săi, să fie emotiv şi curajos, să fie consecvent şi ordonat, să viseze şi să fie fericit.
Rolul profesorului de matematică. Un rol promordial în promovarea matematicii în rândul tinerilor îl are profesorul de matematică. Acesta trebuie să îşi îndeplinească menirea de dascăl prin folosirea metodelor didactice şi pedagogice cele mai adecvate descoperirii studierii matematice de către câţi mai mulţi elevi şi studenţi. Dascălul trebuie să vadă în elevii săi nu “elevi buni” şi “elevi slabi”, ci “elevi” ce trebuie să fie îndrumaţi să-şi descopere aptitudinile către domeniile cunoaşterii şi să fie încurajaţi să parcurgă “step by step” tainele învăţării şi descoperirii cunoaşterii ştiinţifice. Astăzi, profesorul de matematică trebuie să se adapteze la noile condiţii impuse de noua dezvoltare a societăţii româneşti. Se spune de către elevi, studenţi şi părinţi că “Matematica este grea, că este aridă şi că este mult prea abstractă şi teoretică”. Ministerul de resort, asociaţiile profesionale, comisiile de specialitate şi în general profesorii de matematică trebuie să pornească de la această situaţie în analiza şi definirea programelor de reforma a sistemului educaţional.[Nota: opiniile mele de mai sus ... Un rol promordial în promovarea matematicii ... sunt preluate pe 8 martie in Ziarul de Vrancea. Sunt preluate cu ghilimele, dar ... la autor nu este numele meu. Aceste opinii le-am publicat in 26. feb. si pe www.didactic.ro si in lucrarea atasata (format .pdf)]
- http://virtuallearning.ning.com/forum/topics/a-life-dedicated-to
- http://elearning.ro/

No comments: